„Bezcenny” – Zygmunt Miłoszewski

bezcenny„Bezcenny” to powieść przygodowo – sensacyjna, ale zdecydowanie lżejsza i przyjemniejsza od tych, do których jestem przyzwyczajona. Rzadko po takie właśnie sięgam, gdyż pomimo dużej dawki humoru i naprawdę świetnej zabawy, dołowanie się i wchodzenie w świat mroczny i zły, jakoś bardziej do mnie przemawia. Nie oznacza to jednak, że od czasu do czasu nie warto się zwyczajnie rozerwać.

„Bezcenny” jak najbardziej do tego się nadaje. Wątkiem przewodnim jest zaginiony obraz „Portret Młodzieńca” Rafaela Santi. Kiedy okazuje się, że to niezwykle cenne dzieło znajduje się w prywatnych rękach amerykańskiego kolekcjonera, zwerbowana zostaje grupa poszukiwawczo – szpiegowska.
W jej skład wchodzą żywcem z filmu wyjęte postacie – ktoś mądry i poważny – pani doktor od dzieł sztuki, emerytowany major Wojska Polskiego od kontrwywiadu, znawca rynku sztuki i złodziejka wypożyczona z więzienia na czas akcji…

W książce mamy podszywanie się pod kogoś innego, zakładanie bazy obserwacyjnej, wyłączanie alarmów, przemykanie się, pogonie, ucieczki, strzelaniny, super samochody … po prostu wszystko.
A cała akcja otoczona jest humorem i kąśliwymi komentarzami bohaterów.

Czytałam, że powieść jest inna od poprzednich książek Zygmunta Miłoszewskiego. Trochę się z tego cieszę, bo jak napisałam na początku, od czasu do czasu warto się rozerwać. To od czasu do czasu w tym przypadku ma duże znaczenie.  Dlatego chętnie sięgnę do tych pierwszych powieści autora – licząc jednak na coś troszkę innego.

Ale przyznać muszę, że z „Bezcennym”, rozrywka gwarantowana.

Moja ocena 4-/6

13 responses to “„Bezcenny” – Zygmunt Miłoszewski

  1. Fajnie, że „Bezcenny” Cię nie zawiódł, ja też się świetnie przy tej powieści bawiłam.I o to przecież chodzi:)

  2. Bardzo chcę tę książkę przeczytać. Jestem jeszcze świeżak jeśli chodzi o książki autora, więc w moim przypadku może być totalny zachwyt. Ale spróbuję, mimo braku gwarantowanej rozrywki 😉 pozdrawiam 🙂

    • Ja również nie znam innych powieści Miłoszewskiego, ale w tej to rozrywka właśnie jak najbardziej gwarantowana – książka bardzo lekka i przyjemna. I dość szybka.
      Trochę bardziej liczę na te wolniejsze co nieco… 😉 Pozdrawiam serdecznie.

  3. Faktycznie gwarantowana 🙂 serdeczności raz jeszcze 🙂

  4. Nie znam twórczości tego autora, ale niebawem się to zmieni, ponieważ niedawno nabyłam inną jego prozę- ,,Uwikłanie” i będę na dniach czytać. Mam nadzieję, że mi się spodoba.

  5. To fajna lektura przede mną ! Napisz Beatrix, dlaczego wystawiłaś 4- ? Z lektury Twojej recenzji wnioskowałbym conajmniej 4+…

    • Bo ja nie lubię takich „przyjemnych” książek, wolę, jak napisałam na początku – mroczne, depresyjne – jakoś bardziej do mnie przemawiają. Ale zdarza mi się od czasu do czasu zabrać za coś lżejszego – albo rzucam w kąt, jak jednak mi nie podejdzie choćbym bardzo się starała – tak miałam z Jadowską, zwyczajnie sobie darowałam. Albo przeczytam do końca, bo pomimo tego, że nie mój typ, podoba mi się. I ta mi się podobała, i warto czasami dać się porwać w szalony świat pościgów i ucieczek, wiem, ale to … nie mój typ. Dlatego nie mogę, wewnętrznie jakoś postawić jej na równi z tymi naprawdę czwórkowymi – stąd minus. U kogoś innego będzie 4+. 😉
      Ocena jest za moje wewnętrzne odczucia, ale czepiać nie mam się czego – zależy, co kto lubi. Pozdrawiam serdecznie.

  6. Dzięki za odpowiedź 🙂
    Często łatwe i przyjemne lektury umykają z pamięci, a zostają te bardziej ambitne, prowokujące bądź niełatwe.
    Pozdrawiam !!

  7. Niestety jeszcze nie czytałam żadnej powieści Miłoszewskiego, mimo że wiele pozytywnych opinii słyszałam.

  8. Czytałam jego obydwa kryminały, to też świetna rozrywka mimo, że z intrygą kryminalną przy czym w „Ziarnie prawdy” mroczną.
    „Bezcennego mam i może uda mi się go we wrześniu przeczytać.

Skomentuj

