„Vertical” – Rafał Kosik, „Krwawiąca blizna” – Val McDermid

„Vertical” opowiada o różnych fantastycznych światach. Poznajemy zwyczaje mieszkańców oraz specyfikę miejsc, w których mieszkają. Mamy tutaj miasta znajdujące się na długich linach i przesuwające się w górę. Mieszkają w nich tzw. windziarze. Od czasu do czasu, gdy dwa miasta spotkają się na tej samej wysokości, dochodzi do połączenia i wymiany – towarów i ludzi. Jednym z mieszkańców takiego miasta jest Murk. Młody chłopak, którego dręczą pytania – kto skonstruował tak dziwny świat, jaki jest sens, cel tego życia, co znajduje się na dole, skoro ciągle miasto przesuwa się do góry? Postanawia znaleźć odpowiedzi i poprzez odczepienie się od liny trafia do zupełnie innego świata – ludzi żyjących pod wodą… W jego niezwykłej podróży towarzyszy mu ukochana Czarnowłosa, z którą przemierza kolejne etapy wędrówki.

Drugim wątkiem są dzieje Jonathana, mieszkańca stałego lądu znajdującego się pośród lin. Wyrusza on z misją naukową(?), aby potwierdzić odkrytą niedawno pewną teorię. Jego losy nie są połączone z losami Murka, ale dzieją się jakby w kolejnym świecie całości utworzonej przez tzw. Konstruktorów.

„Vertical” to powieść science-fiction, dość łatwa w odbiorze (poza wspomnianym wątku z Jonathanem, który średnio zrozumiałam jako sens całości), działająca na wyobraźnię, ale i zadająca wiele odwiecznych pytań. Ja akurat średnio szukam na nie odpowiedzi, gdyż mam wrażenie, że patrzę na świat, który „dzieje się”, nie mam wpływu na wiele spraw, życie podejmuje decyzje i wszystko mi się w nim poplątało… I chyba doskonale zrozumiałam słowa, które w powieści „Vertical” padają – „Żyjemy w więzieniu, tylko nie widać krat”. Może i ja się w tej książce odnalazłam? Tylko brak mi takiej charyzmy jaką miał Murk – widocznie siedziałam pod pokładem miasta na linie.

Moja ocena powieści 4/6

„Vertical” przeczytałam z czytnika Kindle – który na urlopie sprawdził się rewelacyjnie. Bardzo się cieszę z zakupu – mogłam zabrać nieograniczoną liczbę książek, co zawsze stanowiło problem, bo bagaży mamy z reguły pełniutki samochód. 😉

Kolejną ksiażką, o której wspomnę jest thriller Van McDermid „Krwawiąca blizna”.

Znany z poprzedniej części „Syreni śpiew”, profiler, Tony Hill prowadzi szkolenie grupy młodych policjantów w zakresie tworzenia portretów psychologicznych morderców. Uczestnikom prowadzonego przez siebie kursu zleca zbadanie niewyjaśnionych zaginięć nastolatek.

Jedna z uczestniczek odkrywa pewną prawidłowość – wszystkie z tych zaginionych dziewczyn brały udział w spotkaniach ze znanym w kraju celebrytą  Jacko Vancem – telewizyjnym gwiazdorem. Policjantka podejmuje samodzielne  śledztwo i wtedy zostaje zamordowana w wyjątkowo brutalny sposób. Dopiero ta śmierć sprawia, że Hill i jego grupa uwierzą w wysnutą przez Shaz Bowman odważną teorię.

Thriller Val McDermid trzyma w napięciu do ostatniej strony, a jego zakończenie sugeruje, że autorka powróci do postaci Jacko Vance’a. Wspaniała powieść, którą czyta się jednym tchem. Bardzo dobra lektura na urlop – nie daje chwili znużenia, polecam.

Moja ocena 4+/6

8 responses to “„Vertical” – Rafał Kosik, „Krwawiąca blizna” – Val McDermid

  1. Ależ Ci zazdroszczę Kindle. 🙂

  2. Czytam teraz syreni śpiew i nie jestem zachwycona. Krwawiąca blizna jest dużo lepsza! 🙂

  3. Książki Kosika uchodzą za bardzo dobre, dlatego z pewnością przeczytam.:) Co do „Krwawiącej blizny” – zdecydowanie coś dla mnie.:)

    • „Krwawiąca blizna” wciąga w swój mroczny świat – polecam.
      Kosik to coś takiego innego, na pewno warto przeczytać – niezwykła wyobraźnia.

  4. Syreni śpiew i krwawiąca blizna, to jedne z lepszych powieści pani Val. Polecam też Żądzę krwi, mocna:).

Skomentuj

