„Niewidzialne” – Paul Auster

„Niewidzialne” to powieść obyczajowa, a właściwie psychologiczna przedstawiająca historię Adama Walkera – całe jego życie. Bohatera poznajemy, gdy jest już studentem, ale narrator wraca do jego dzieciństwa, a potem ukazuje również schyłek życia Adama.

Wszystko zaczyna się w momencie, gdy Adamowi trafia się w życiu niesamowita okazja – poznaje bogatego Rudolfa Borna, który proponuje mu dużą kwotę pieniędzy na wydanie własnej gazety. Moment ten ma stać się dla bohatera „darem od losu”, ale tak się nie dzieje. Znajomość z Bornem i jego dziewczyną Margot rozpoczyna ciąg wydarzeń, które całe życie dają o sobie znać i wyciągają konsekwencje.

W powieści nagromadzonych zostało mnóstwo różnorodnych emocji. Najważniejsze zataczają koło wokół wszelkiego rodzaju przygód  miłosnych Adama. Kobiety towarzyszą mu bowiem przez całe życie – bo od najmłodszych lat w jego umyśle nieprzerwanie tkwi własna siostra, którą darzy ogromną miłością i za którą tęskni każdego dnia. Związek z Gwyn nie należy do akceptowanych – jest przecież niedozwolony, ale o tym w powieści nie ma – jest on ujawniony i wpleciony w doznania Adama jako historia wielkiej miłości. Potem pojawia się Margot – też właściwie w niedozwolonym przecież związku, gdyż jest partnerką Rudolfa Borna. Ostatnia jest Cecile, młoda i zakochana w bohaterze, bez wzajemności, Francuzka. Poza kobietami ważny wpływ na myśli i uczucia Adama ma postać wspomnianego wcześniej Rudolfa Borna – bezwzględnego i dość dziwnego osobnika, który skrywa swe ciemne oblicze wciągając Adama w ryzykowną grę. Całe swe życie Adam boryka się z poczuciem winy i nie może zapomnieć o pewnym tragicznym wydarzeniu, którego sprawcą był właśnie Born.

Narracja w powieści przyjmuje różne formy – w pierwszej osobie, trzeciej a nawet drugiej. Dialogi nie są oznaczone, a wplecione w tekst. Wszystko tworzy wspaniałą konstrukcję literacką – zdawałoby się, że skomplikowaną, ale tak nie jest. Książka jest idealnie zrozumiała i fascynuje głębią doznań uczuciowych i psychicznych rozterek. Lubię bardzo taką formę – inną i rozbudowaną. Nie podającą wszystkiego na tacy, ale wymagającą poszukiwania tego, co „niewidzialne” przecież…..

Książka podobała mi się ogromnie, ale zdaję sobie sprawę, że nie każdy podchodzi do tematyki tego typu uczuć i takiej konstrukcji tak samo. Polecam jako „coś z wyższej półki” – pokręcone losy i dziwne związki, ale napisane doskonałym, chociaż nie najłatwiejszym stylem. Jako człowiek – nie lubię przekraczania granic – jakichkolwiek. Wiem jednak, że w życiu dzieją się różne skomplikowane sytuacje i dotyczą wielu ludzi – są nimi na pewno niektórzy bohaterowie książek, które czytam. Niektórzy z nich są sprawcami – ale wiele osób to ofiary. Ofiary zazdrości, zbrodni, kłamstwa, zawiści…. przekraczania granic.
Autorzy biorą skądś swoje pomysły… ale oby takich komplikacji w życiu ludzkim było jak najmniej – to tylko pobożne życzenie……

Chętnie sięgnę po inne książki P.Austera – mam nadzieję, że wywrą na mnie podobne wrażenie.

„Kiedy miałeś lat szesnaście, Gwyn wyjechała z domu, a ty udałeś się na emigrację wewnętrzną”.  

Moja ocena powieści 5/6

PS Sama udałabym się chętnie na „emigrację wewnętrzną”……

14 responses to “„Niewidzialne” – Paul Auster

  1. A wiesz że ja też 🙂
    A książkę przeczytam jak tylko wpadnie w moje ręce 🙂

  2. Recenzja brzmi ciekawie, więc jak będzie okazja przeczytać tę książkę, wahać się nie będę:)
    Pozdrawiam!!

  3. Rozbawiło mnie to, że ta narracja jest tu tak zróżnicowana, bo jaj wiesz, niedawno czytałam książkę o podobnej różnorodności – a to chyba wcale nieczęste jest 🙂
    Ps. Jakbyś szukałam towarzystwa do takiej emigracji, to daj znać 😉

    • Z dwuosobową narracją spotkałam się chyba po raz pierwszy.
      Ale strasznie lubię taką mieszankę w literaturze….
      PS Nie ma sprawy, emigrujemy. 😉

  4. Książka z głębią jak dobrze wnioskuję po Twojej recenzji. 🙂 Lubię takie nietypowe tytuły.

  5. Dziwna i pokręcona – czyli nie dla mnie.

  6. Emigracja wewnętrzna naprawdę brzmi ciekawie… nie mówiąc już w ogóle o całej książce 🙂

  7. Mam inną książkę autora, Człowiek w ciemności. Leży już sobie z rok, bo przyznam się szczerze, jakoś nie kwapiłam się do jej przeczytania. Ale skoro Niewidzialne jest taka dobra, może inne książki autora (w tym moja) też mile mnie zaskoczą.

  8. Od dłuższego czasu mam ochotę przeczytać coś Austera, bo słyszałam o nim wiele dobrego, a „Dym”, do którego scenariusz napisał, to jeden z moich najulubieńszych filmów.. Twoja ciekawa recenzja przekonuje mnie, że powinnam jak najszybciej przejść do realizacji planu. 🙂

    • Lirael – ja już szukam innych książek, też naczytałam się dobrych opinii, a niestety w ogóle nie znałam tego autora.
      Czytałaś coś Irwina Shawa? Też coś w tym stylu – polecam.

  9. Kusząca ta emigracja wewnętrzna. Choć mam wrażenie, że duża część młodzieży w szkole na takiej emigracji umysłowej cały zcas przebywa…

  10. Ciekawa ta „emigracja wewnętrzna”… brzmi kusząco i jednak trochę groźnie. Każdy człowiek to zagadka i myślę, że powinna powstać książka o każdym, ale papieru by zabrakło, tuszu i utalentowanych pisarzy przede wszystkim 😉 Życie to bieg przez płotki zwane problemami, jedne przeskakujemy z lekkością, a inne sprawiają, że się przewracamy. Jednak tylko po to, żeby wstać i dalej biec 🙂

    Wyczuwam w Tobie ostatnio smutek i zmęczenie. To chyba taki trudny czas dla nas wszystkich.
    Życzę uśmiechu, trochę słoneczka i pozytywnych ludzi wokół siebie 🙂

    • Jakby się głębiej zastanowić – to jest groźna, bo doprowadza do wewnętrznego upadku człowieka. Nie brak tego na co dzień wokół nas.
      Myślę, że książka spodobałaby się Tobie, dużo w niej psychologicznych rozterek.

      Dziękuję serdecznie.

Skomentuj

