„Szlak kości” – Elly Griffiths

Przeczytałam wiele opinii dotyczących tej książki. Na „lubimy czytać”, w merlinie, na Waszych blogach. W ani jednym miejscu nie spotkałam się ze złą oceną „Szlaku kości”. Mnie natomiast nie podobała się tak bardzo. I dla mnie nie była to „porywająca historia od początku do końca”. Pisana krótkimi, mało rozbudowanymi zdaniami w czasie teraźniejszym opowieść stanowczo nie działała na moją wyobraźnię tak, jak bym chciała. Nie potrafiłam się jakoś „wczuć w to wszystko”.

Główną bohaterką jest archeolog sądowa Ruth Galloway. O jej pracy dowiadujemy się bardzo niewiele – natomiast zdecydowanie więcej o nieudanym małżeństwie, kolejnych kandydatach do łóżka (najlepiej żonatych), rodzicach, z którymi nie żyje zbyt blisko, bo są wierzący. Bohaterka nie zyskała mojej sympatii. Podobało mi się natomiast miejsce, w którym mieszka Ruth – blisko morza, właściwie na bagnach zwanych Słonymi Błotami. Jest tam nieprzyjemnie, ciągle wieje zimny wiatr. Jednak coś w tym miejscu fascynuje panią archeolog – i mnie również przypadło do gustu.

Miejscowy inspektor policji odnajduje na bagnach kości dziecka. Prosi o pomoc Ruth sądząc, że to szczątki zaginionej 10 lat wcześniej Lucy Downey. Niestety, prawda okazuje się inna, a za kilka dni ginie kolejna dziewczynka. Policja przy pomocy Ruth, prowadzi dochodzenie związane z tymi tajemniczymi zaginięciami.

Oczywiście pomysł na książkę – chociaż nie nowatorski – jest dobry. Niestety, moim zdaniem Elly Griffiths nie ma talentu pisarskiego. Powieść jest chaotyczna, nie wiadomo kto jest specjalistą w jakiejś dziedzinie. Autorka wprowadza co chwilę innego bohatera – znawcę kości, archeologii, miejsc kultu. Ale oni tak naprawdę nic nowego nie wnoszą – po prostu są. Podobnie postać inspektora – oprócz tego, że odnajduje kości, nie ma żadnego tropu – przez 10 lat, do momentu zaginięcia drugiej dziewczynki i wypatrzenia do pomocy Ruth Galloway.

Ja jednak jestem zwolenniczką mocnych kryminałów z ciemną stroną ludzkiej natury – opisanych dobitnie i „na serio”. Tak, że ciarki przechodzą, że muszę zrobić sobie minutę przerwy, żeby wrócić za chwilę do lektury, od której nie sposób się oderwać. Tak mam z Nesbo, Sigurdardottir, Indridasonem, Slaughter…….. Ludzka psychika jest o wiele bardziej skomplikowana niż przedstawia w swej książce Griffiths. Ona męczy i drąży – nie daje człowiekowi spokoju, wykańcza i doprowadza do niezrozumiałych czynów – nikt tak beztrosko nie przechodzi do codzienności po zdradzie czy oszustwie. Chyba, że jest specjalistą w mieszaniu w ludzkich głowach – a takiego w powieści „Szlak kości” nie ma – wszyscy bohaterowie to zwykli ludzie – ale aż tak znieczuleni czy po prostu brak u pisarki umiejętności opisu „burzy wnętrza”. Nie wiem…

„Szlak kości” polecam osobom, które za tymi „ciarkami” niekoniecznie przepadają i wolą ciut lżejsze powieści kryminalne. Akcja rozwija się dość szybko, więc można uznać, że w książce ciągle się coś dzieje.

Moja ocena 3-/6

PS Książka na pewno do kogoś powędruje. Może coś na halloween uda mi się zorganizować albo przy kolejnych porządkach – w tym, że nie wszystko podoba nam się tak samo, jest jakaś korzyść. 😉

16 responses to “„Szlak kości” – Elly Griffiths

  1. Trochę nie moja tematyka, choć brzmi ciekawie 😀 Może się skuszę

  2. Książkę czytałam i mi się podobała. Strachliwa ze mnie osóbka, więc za „ciarkami” nie przepadam, stąd może mi ta pozycja bardziej odpowiadała niż Tobie:))
    Pozdrawiam!!

    • Kryminały to jeden z moich ulubionych gatunków powieści, dlatego może i inaczej do nich podchodzę. Ale jak napisałam – są plusy tego, że nie zawsze wszystkim podoba się to samo. 🙂
      Pozdrawiam.

  3. Czytając różne opinie, a teraz Twoją, nie pomyliłam się w odczuciach. Od razu wiedziałam, że to książka nie dla mnie i tak jak Ty, lubię mocne powieści:).

    • Nie – zdecydowanie to nie jest kryminał z typu tych ulubionych. To takie strzępy informacji, niedziałające na wyobraźnię, taki luźny reportaż – sama nie wiem…
      To nie to.
      😉

  4. Szkoda, że ci nie podeszła, ale tak to bywa. Mnie bardzo często nie podchodzą książki, którymi zachwyca się ogół, tak było np. z „Mężczyznami…” Larssona czy „Cukiernią…” Gutowskiej – w ogóle mnie one nie zachwyciły. Natomiast Griffiths polubiłam bardzo i na tę drugą część to już się doczekać nie mogę 🙂

    • Larssona bardzo lubię – nawet z niczym nie porównuję, bo jestem wielką fanką. Co do „Cukierni…” to też nie dla mnie.
      Każdy ma swoje jakieś typy widocznie. 🙂

  5. Ja też nie lubię książek w takiej stylistyce :/

  6. A ja z chęcią ja przeczytam i sama sama się przekonam 🙂

      • Jeszcze dopiszę – trochę mam wrażenie, że podchodzi pod Kavę, ale mimo wszystko Kava jest lepsza. Lepiej opisuje.
        Ciekawe, czy skojarzysz tę powieść z którąś konkretną, bo mnie się wydaje, że ja coś podobnego czytałam kiedyś. Ty jesteś z Kavą na bieżąco – może na coś wpadniesz.

  7. Ooo, to to by było chyba dla mnie, bo ja lubię takie „ciapowate” książki, gdzie wszystko jest łatwe, nieskomplikowane i przyjemne, po tych z ciarkami mam na ogół złe sny 😉

    • Jeśli takie lubisz to polecam – ja niezbyt…. Ale po tych z ciarkami też czasami spać nie mogę – nie powstrzyma mnie jednak nic… 😉

      • Hah, ale wiesz… u mnie to czasem pod dziwną paranoję podchodzi – np. budzę się w nocy i boję się iść do toalety, bo przecież ktoś może się czaić za drzwiami, że już nie powiem o tym, że stopy wystawiane poza kołdrę to też nienajlepszy pomysł… 😉

      • Wiem, co to znaczy – najgorzej jak zawładnie mną jakaś panika – ogólnie nie odczuwam strachu – ale ta panika powoduje, że czekam tylko rana…. Boję się wtedy własnego cienia. To chyba od nas niezależne. Czyli mamy coś wspólnego.
        Pozdrawiam i życzę, aby ten strach przychodził jak najrzadziej.

  8. Ja muszę się przekonać „na własnej skórze”. Już od dawna mam chęć ja przeczytać, ale czekam na egzemplarz biblioteczny.

Skomentuj

