„Siewca Wiatru” – Maja Lidia Kossakowska

Baśń o aniołach – dobrych, złych, myślicielach, buntowniczych, romantykach, o aniołach, które swym zachowaniem bardzo przypominają ludzi, ale mają do dyspozycji magię i wiele magicznych możliwości. Pewnego dnia Pan przestaje prowadzić je za rączkę i anioły otrzymują własną wolę – czyli mają kierować się własnym rozumem w swym anielskim żywocie. Na nieszczęście w mniej więcej tym samym czasie pojawia się ogromne zagrożenie – wojna z Siewcą Wiatru, „który nie przyniesie po prostu śmierci. Przyniesie brak życia, brak woli, brak sensu, brak jednostki. (…) Zrobi z tego wszechświata pomyje, gruzy i chaos. Zabraknie żywych istot, stworzeń obdarzonych rozumem i wolą. Zostaną nieudolnie wygenerowani niewolnicy Cienia. Gorzej, cienie Cienia, tożsami z nim i bezmyślni.”

Aniołowie pozbawieni opieki sami formują wojska i szykują się do walki. Pomiędzy tymi wydarzeniami związanymi z zagrożeniem wojną, toczy się bardzo wiele innych wątków – poszukiwanie skradzionej księgi pełnej magicznych zaklęć i ogromnej wiedzy, podstępne działanie anielicy Sophii, historia miłosna Daimona (wybrańca mającego stoczyć ostateczną walkę z Siewcą) i pięknej pół-anielicy Hiji, zemsta Daimona za napaść na Hiję, czego skutkiem jest utknięcie dziewczyny w międzyświatach i ogromne trudności ze sprowadzeniem jej z powrotem… . Książka nie daje ani minuty na nudę, akcja pędzi do przodu, a przygody bohaterów wciągają maksymalnie.

Oprócz aniołów, w świecie opisanym żyją różnorodne stworzenia magiczne – gargulce, fauny i nimfy. Są też piękne ogrody, zdobione bramy, błyszczące lampiony, ogromne zamki i pałace. Piękny baśniowy świat. Czasami jednak akcja przenosi się na Ziemię, gdzie aniołowie kupują np. papierosy i chodzą po knajpach. Zamieszkują nawet hotele i apartament nr 13, który tak naprawdę nie istnieje.

Dialogi między aniołami też są świetne i naprawdę zabawne.


„-Muszę skoczyć na Ziemię po porządne papierosy. Te wojskowe z mirry i kadzidła smakują jak sieczka”.

„- Miałem chwilowe załamanie nerwowe. Moja praca bywa stresująca. Wywaliłem w powietrze parę światów, nic wielkiego, krzywe, kalekie kosmosy, jakie ciągle tworzą się na granicy między Ziemią i Strefami Poza Czasem. W sumie rutynowe akcje, ale poczułem się znużony”.

 Czytałam opinie innych osób na temat powieści Kossakowskiej i oprócz wielu plusów,  wymieniają minusy – schematyczność i zbytnią wyrazistość bohaterów. Zdaję sobie sprawę, że o walce dobra ze złem powstało wiele książek i są one podobne, ale ja lubię taką tematykę – uwielbiam baśniowość w powieściach, dlatego mnie „Siewca wiatru” podobał się bardzo.

Wyobraźnia bez granic – można by powiedzieć o tej książce.

Moja ocena 5/6

39 responses to “„Siewca Wiatru” – Maja Lidia Kossakowska

  1. Mam nadzieję, że to będzie druga książka tej autorki, którą przeczytam. „Rudą sforą” byłam zachwycona. 🙂

  2. Mam ją na połce, ale jakoś ciągle jest coś ciekawszego do przeczytania:) Brzmi nieźle – może się wkrótce na nią zdecyduję:)

  3. Czytałam i mimo, że fantastyka nie jest moim ulubionym gatunkiem literackim, ta pozycja bardzo przypadła mi do gustu. Podpisuję się pod tym co napisałaś:).
    Pozdrawiam!!

  4. Lubię Kossakowską i żałuję, że jeszcze nie miałam okazji poznać jej anielskich zastępów. Tym bardziej, że słyszałam o fajnych tekstach.

  5. Z chęcią przeczytam 🙂

  6. Możliwe, że o minusach czytałaś u mnie 😉 Mi jakoś świat stworzony przez panią Kossakowską nie podpasował.Oczywiście kobieta umie pisać i ma wielką wyobraźnię, ale mi bardziej podoba się anielski świat Jakuba Ćwieka 😉

  7. Mnie też „Siewca wiatru” bardzo się spodobał. Planujesz kontynuację cyklu? Ciekawa jestem Twojego odbioru „Zbieracza burz”, bo czytałam kilka całkiem pozytywnych recenzji tej książki, ale mnie zupełnie nie zachwyciła. Może dlatego, że czytałam ją bezpośrednio po „Siewcy…” i po prostu nie wytrzymała porównania. Pozdrawiam:)

  8. Słyszałam, że Kossakowska ma świetne książki, lecz niestety nie sięgnę po nią, bo najzwyczajniej w świecie nie mój klimat. Chociaż może i ja kiedyś się skuszę i spróbuję 🙂

  9. Kossakowskiej czytałam „Żarna niebios” i bardzo mi się podobały. Lubię anioły w takim wydaniu 🙂

    • Jeśli podobały Ci się „Żarna…”, to i „Siewca…” Ci się spodoba, bo wątki i bohaterowie z opowiadań mają tu kontynuację, a klimat i styl jest zachowany. Dla mnie „Siewca…” jest najlepszy z tego cyklu:)

  10. „Siewcę Wiatru” czytałem jakiś czas temu i z pełną odpowiedzialnością mogę go zaliczyć do kanonu polskiej fantastyki. Z pewnością zasługuje na poznanie, bo jak powiedziałaś wyobraźnia autorki nie zna granic. Mam wrażenie, że po raz pierwszy walka dobra ze złem nie opierała się na płaczu i całkowitej bezsilności dobra, tutaj lała się krew, odpadały głowy i sypały się przekleństwa…zaiste świetna książka:)

  11. Cieszę się bardzo, że Kossakowska przypadła Ci do gustu.:)

  12. Fantastyki nie czytam już od dawna i na dodatek nie potrafię się zmusić by obejrzeć film o tej tematyce. Jakoś tak nie po drodze nam ze sobą, co nie znaczy, że nie zapoznaje się z ich recenzjami.Pozdrawiam!

  13. Ale może mojej połówce podsunę, to jego klimaty, więc akurat powinno przypasować 🙂

  14. Czytałam zbiór opowiadań tej autorki „Obrońcy królestwa”, nawet fajny, tylko nierówny – znasz je? Może „Siewca wiatru” spodoba mi się bardziej…? Kto wie..

  15. Bardzo lubię Kossakowską, trafia idealnie w mój gust! 🙂

  16. Chcę, chcę i jeszcze raz chcę tę książkę! Chyba się skuszę w końcu na te nieprzyzwoicie ładne i drogie wydanie 😉

  17. Widziałam „Siewcę Wiatru” u mojej przyjaciółki na półce, więc pewnie za jakiś czas pozbawię ją tego ciążaru 🙂

  18. ostatnio drążę temat aniołów dlatego Siewcy Wiatru też się bliżej przyjrzę 🙂

  19. Czytałam i jestem jak najbardziej za stylem Kossakowskiej. „Zbieracza burz” mam w planach niedalekich. 🙂

Skomentuj

