„Bracia” – Da Chen

Chiny – kraj, w którym przyszło żyć bohaterom powieści „Bracia” nie jest dla nich niestety „rajem na ziemi”. Do tego raju bardzo mu daleko. Kraj, gdzie nie ma prawa, gdzie gdy okrzykną cię mordercą – jesteś nim, złodziejem – jesteś nim…. Możesz być nikim, zwykłym przeciętnym człowiekiem  – władza zrobi z ciebie tego, kto akurat jest potrzebny.

Człowiek nie ma szans na jakąkolwiek obronę. Nawet nie wiadomo, dlaczego nagle zniknie z powierzchni ziemi – jeśli taka będzie potrzeba po prostu – zniknie.

Główni bohaterowie to dwaj bracia, którzy długo nie wiedzą o swoim istnieniu. Jeden z nich, Tan, wychowany w szczęśliwej, bogatej rodzinie,  prowadzi spokojne życie do dnia, gdy coś zazgrzyta w systemie i jego rodzina nie będzie już dobrze widziana w oczach rządu. Pozbawieni wszystkiego wyprowadzają się do domu na wsi, gdzie muszą zacząć wszystko od nowa.

Drugi z braci, Shento (syn z nieprawego łoża), wychowywany przez parę staruszków, cudem uratowany z pożaru wioski trafia do sierocińca, w którym podobnie jak w całych Chinach – nie ma żadnego prawa, rządzą silni i tylko ci przetrwają potworne warunki tego miejsca. Pewnego dnia Shento musi uciekać z sierocińca, gdy stając w obronie ukochanej Sumi, zabija gwałcicieli.

Drogi życiowe braci zejdą się w pewnym momencie – niestety nie będą to dobre chwile. Nasączony jadem Shento będzie mścił się na Tanie, na swej miłości Sumi (która – o ironio – związała się z Tanem) wykorzystując pozycję najbliższego doradcy prezydenta.

Tragiczne losy bohaterów, ich rodzin i przyjaciół wplecione w czasy okrutnych Chin wywołały we mnie wiele emocji. Piękna książka. Polecam.

Moja ocena 5/6

10 responses to “„Bracia” – Da Chen

  1. Lubię takie chińskie klimaty 🙂

  2. Jestem jeszcze przed czytelniczym odkryciem Chin. Na półce mam „Wiatr ze wschodu…” Pearl S. Buck i mam nadzieję zdobyć coś „na później”. Może właśnie „Bracia” będą dobrym wyborem.

    Pozdrawiam 🙂

  3. Niedawno czytałam gdzieś recenzję tej pozycji i coraz bardziej się na nią napalam. Ciekawe miejsce, ciekawa historia. W sam raz.

  4. Aneta, Caudette, Futbolowa – na pewno Wam się spodoba, czyta się bardzo dobrze, historia „chwyta za serce”. Polecam.

  5. Cieszę się, że ma tak wysoką ocenę u Ciebie. Czyli nie na darmo ją czytałaś i jeszcze Ci się tak spodobała! Dla mnie jest piękna. 🙂

  6. Vampire – uwiebiam takie obszerne, pełne ludzkich historii powieści. Pozwalają zapomnieć o wszystkim wokół. Dostałam ją od bibliotekarki, ale Ty mnie utwierdziłaś, że warto przeczytać „Braci”.Pozdrawiam serdecznie.

  7. Nie spotkałam się z książką, której akcja rozgrywa się w Chinach. Być może kiedyś po takową sięgnę lecz w tym roku już raczej nie, gdyż mam pełno książek do przeczytania.

  8. swietna książka faktycznie. mimo objętości pożera się ją.

  9. Samash – bardzo dobrze się czyta, na pewno się nie zawiedziesz.
    Mary – dokładnie tak.

  10. W tym roku już nie dam radę ale wrzucę to książkę na listę na przyszły rok 😉

Skomentuj

