„Dopóki mamy twarze” – C.S. Lewis

Akcja tej powieści umiejscowiona jest w królestwie Glome, u stóp Góry Szarej. W zamku mieszka król ze swymi trzema córkami – dwie są po jednej matce, nieżyjącej królowej, a trzecia po drugiej żonie króla, która zmarła przy porodzie.

Najmądrzejszą z córek jest brzydka Orual, która po śmierci ojca zostaje królową.

Pomiędzy przyrodnimi siostrami tworzy się mocna więź. Psyche jest bardzo piękna – wygląda jak bogini. Ludzie wierzą, że ma uzdrawiające ręce. Niestety, gdy nie przynoszą ulgi w chorobach, a na królestwo  spadają plagi  – Psyche zostaje wskazana jako przyczyna nieszczęść i ma zostać złożona w ofierze tajemniczej Bestii .

Nie pomagają prośby Orual, król zgadza się na złożenie swej córki w ofierze – robi przy tym z siebie cierpiętnika – chociaż tak naprawdę traktuje swe dzieci podle, mszcząc się za to, że nie miał syna.

Orual zapada na zdrowiu. Gdy dochodzi do siebie postanawia wybrać się na wzgórze, aby pochować godnie szczątki swej ukochanej siostry.  W ciężkiej podróży towarzyszy jej najlepszy królewski żołnierz – Bardia.  Na miejscu nie znajdują jednak zwłok pięknej Psyche.

Historia sióstr, podupadającego królestwa, wiary w tajemniczą boginię Ungit toczy się dalej.

Powieść „Dopóki mamy twarze” trochę mnie zmęczyła. Od połowy znajduje się w niej wiele rozważań filozoficznych, a ciągłe urojenia (?) Orual stają się nużące. Wiem, że książka Lewisa zachwyca wiele osób, po takiej tematyce jednak ( a bardzo lubię baśniowość w prozie i różne opowieści ) spodziewałam się pięknych opisów, wspaniałego stylu – jak u I. Allende, M. Axelsson czy L. See – gdzie również snuje się opowieści, ale one jakby płyną… tu tego bardzo mi brakowało.

Sama powieść bardzo ładna, dlatego przykro mi, że nie poczułam jej głębi. Może spodziewałam się czegoś innego – nie wiem.

Moja ocena 4-/6

10 responses to “„Dopóki mamy twarze” – C.S. Lewis

  1. Niedługo będę ją mieć 😉

    • A ja cały czas wpatruję się w stos oczekujących książek do przeczytania i nie wiem co teraz wybrać. 🙂

      • Chętnie pomogę zdecydować:D Jakie masz opcje?:D

      • Pablo – dziś przyniosłam z biblioteki dawno zamówioną „Pan Lodowego Ogrodu”, cały czas kusi mnie „Pod kopułą” Kinga, miałam też ochotę na kolejną część J.Nesbo „Pentagram”, żeby dojść w końcu do „Pancernego serca”. I jeszcze bardzo mnie ciekawi „Ludzka przystań” – polecana przez Cedro. Podobno świetny skandynawski horror. Te to jakby priorytety, bo mam mnóstwo książek do przeczytania. Na co się zdecydować? 🙂

  2. od dawna wypatruję jej w bibliotece i ciągle bezskutecznie ;/

  3. Mnie z kolei „Dopóki mamy twarze” zachwyciła. To była moja pierwsza książka Lewisa i jakże udane to spotkanie było 🙂

  4. 4 to i tak niezła ocena – widziałam już parę recenzji tej książki i z chęcią po nią sięgnę.

  5. Polecam wszystkim i mam nadzieję, że będzie się podobała.

  6. Po przeczytaniu recnezji sama fabuła wydaje się bardzo zachęcająca. Czytałam „Opowieści z Narnii”, oraz opowiadanie ze zbioru „Czarujące obiekty latające”, więc podejrzewam, że „Dopóki mamy twarze”, może się okazać ciekawą lekturą 🙂

  7. Odcień purpury – „Opowieści z Narnii” bardzo lubię – pomysł krainy Narnii jest naprawdę niepowtarzalny.

Skomentuj

