„Trzeci znak” – Yrsa Sigurdardottir

To moja pierwsza powieść Yrsy Sigurdardottir – i na pewno nie ostatnia. Kolejny świetny kryminał, tym razem z Islandii.

36-letnia Thora Gudmundsdottir, prawniczka po rozwodzie, matka dwojga dzieci – szesnastoletniego syna i sześcioletniej córki, zostaje zatrudniona do rozwiązania zagadki śmierci bogatego, niemieckiego studenta. W więzieniu przebywa już zabójca – młody znajomy nieboszczyka, ale  rodzina zmarłego wynajmuje prawniczkę, której w prywatnym śledztwie towarzyszy Matthew, pracownik ojca zamordowanego studenta – Haralda Guntlieba. Haralda na uczelni znali wszyscy dość dobrze. Miał on szczególnie dziwne zainteresowania. Prowadził bowiem badania nad prześladowaniem czarownic w XVI wieku na terenie Niemiec i Islandii, gdzie postanowił studiować. Uważał Islandię za kopalnię informacji –  fascynowały go tortury (którym sam się poddawał), obrzędy i rytuały związane z czarną magią.

Gdy Thora i Matthew wnikają bardziej w całą tę historię zdobywają coraz więcej dziwnych informacji o Haraldzie, jego grupie przyjaciół i sytuacji rodzinnej. Okazuje się nawet, że wiele z poznanych „zaklęć” zafascynowani studenci próbowali stosować i wykorzystywali do tego „ciekawe” rekwizyty… Musicie przeczytać, żeby poznać szczegóły.

Tematyka tej powieści jest bardzo mroczna, a po przeczytaniu na okładce „Mroczna opowieść islandzka o rytuałach miłości, śmierci i opętaniu” – może niektórych odstraszyć. Ksiażka jest jednak napisana naprawdę przystępnie, nie ma w niej drastycznych opisów, poznajemy również sytuację rodzinną Thory, są więc i elementy obyczajowe. Śledztwo prowadzone tym razem przez prawniczkę, nie detektywa – to też coś innego niż tradycyjny kryminał.

Moja ocena 4+/6

15 responses to “„Trzeci znak” – Yrsa Sigurdardottir

  1. Zaciekawiły mnie te czarownice, czy akcja w jakimś stopniu opiera się na nich?

  2. interesujący jest ten wątek czarownic i magia 🙂

  3. ja zaczęłam od trzeciej części 😀 trochę głupio, ale dałam rade 😉 na półce jeszcze mam drugą, no i oczywiście na pierwszą i czwartą poluję 🙂

  4. Myślę, że wcale nie brzmi do odstraszająco. Mrocznie, owszem, ale przy tym naprawdę fascynująco. To chyba ten motyw czarownic kusi mnie najbardziej 🙂

  5. Dziewczyny – odpowiem wszystkim – jest dość sporo o czarach i paleniu czarownic, wiele nawiązań do średniowiecza, przybliżenie tego problemu dość spore. Jeśli chodzi o czasy współczesne, w których dzieje się akcja, to o samej grupie studentów, którzy praktykują czarną magię jest tyle, ile dowiadujemy się podczas śledztwa. Bardzo ciekawy jest pakt jaki zawarł Harald ze swoimi przyjaciółmi…
    Polecam, też lubię takie mroczne tematy.

  6. Fajny mroczny klimacik tylko okładka jakaś taka nie teges:)

  7. lubie lubie ale najlepsze jest „Wez moją duszę” 🙂

  8. Pablo – okładka może faktycznie, ale książka fajna 🙂
    Mary – „Weź moją duszę” też już mam, przeczytam na pewno.

  9. No ja niestety z przyczyn wyższych zaczęłam od ostatniej książki ale postaram się nadrobić zaległości 😉

  10. O! Ja mam inną książkę autorki (autora?), mianowicie „Lód w żyłach”. Już nie mogę się doczekać lektury 😀

  11. Lena, Hiliko – polecam.

  12. Ta autorka kusi mnie już od jakiegoś czasu, będę musiała w końcu po nią sięgnąć.

  13. Islandia mnie fascynuje od kiedy moja koleżanka wróciła stamtąd z Erasmusa. Z jej opowieści wynika, że najpierw pół roku siedziała w ciemności i deszczu, a potem pół roku w czymś, jak nasza wczesna wiosna. Musi to być fascynujący kraj, a ludzie tam mieszkający to prawdziwi twardziele, bo nie każdy przetrwa takie warunki.

    Zaintrygowałaś mnie tą książką. Kryminał, średniowiecze, czarownice – to coś co tygryski lubią najbardziej. Dziękuję za polecankę – może teraz od razu po nią nie sięgnę, ale wpiszę na długą listę na pewno 🙂

    Pozdrawiam 🙂

  14. Sylvia – polecam
    Claudette – to prawda, Islandia ma coś w sobie przyciągającego. A książkę polecam oczywiście. Pozdrawiam.

  15. Pingback: „Weź moją duszę” – Yrsa Sigurdardottir « Moje książki, filmy, haft…

Skomentuj

