„Czerwone gardło” Jo Nesbo

„Czerwone gardło” to pierwsza część „Trylogii z Oslo” z głównym bohaterem – Harrym Holem. Jest to świetny detektyw prowadzący tutaj śledztwo w sprawie odnalezionego niedaleko domków letniskowych naboju pochodzącego od bardzo rzadkiego karabinu, niebezpiecznego i używanego w czasie wojny. Gdy ta broń zostaje użyta rozpoczyna się seria zdarzeń, które ujawniają zupełnie inne przestępstwa – niektóre z nich miały miejsce w czasie wojny.

Pierwsza (dość spora) część książki to na przemian teraźniejsze wydarzenia, ale na razie luźne, nie bardzo zrozumiałe i wydarzenia rozgrywające się podczas II wojny światowej, gdy grupa norweskich żołnierzy walczy po stronie Niemiec. Poznajemy wtedy historię miłości Heleny i Uriasza – która również odegra znaczenie w późniejszym śledztwie Harrego.

Wszystko się jednak komplikuje – zlewają się sprawy karabinu Marklin, morderstwa Ellen – przyjaciółki i współpracownicy Harrego (poznajemy w powieści powód, dlaczego ginie Ellen i kto ją zabija, jednak Hole nie rozwiązuje tej zagadki – może w kolejnej części) i zabójstwa trzech kolejnych osób.

Jest też problem neonazistów i tego, dlaczego część Norwegów walczyła po niemieckiej stronie i co z nimi potem się stało. Harry ujawnia jak do tego doszło, że jeden z nich jest mordercą i ma … rozdwojenie osobowości.

Ponadto w powieści pojawia się wątek miłosny – Harry i Rakel, która walczy o syna z jego rosyjskim ojcem. Prowadzi to również do podjęcia przez nią trudnych decyzji.

Właściwie to nie jest typowa powieść kryminalna – nie rozpoczyna się popełnieniem przestępstwa i prowadzeniem w jego sprawie śledztwa. Jest jednak tak dobrze napisana, że staje się niesamowitą powieścią i sensacyjną, i obyczajową, i wojenną… Harry Hole przypomina mi trochę Eberharda Mocka i może trochę Kurta Wallandera  – bardzo lubię taki typ detektywów. Powieść jest wspaniała, żałuję, że nie wzięłam ze sobą kolejnej części i zostawiłam ją w domu.

Moja ocena 6/6

10 responses to “„Czerwone gardło” Jo Nesbo

  1. ach te skandynawskie kryminały! 🙂 muszę koniecznie przeczytać, bo już od jakiegoś czasu mam ją w planach 🙂

  2. literatura wojenno-detektywistyczna.. ani wojennej ani detektywistycznej nie lubie, czy spodobałaby mi się mieszanka? Jeśli pewnego dnia natrafię na tą pozycję w bibliotece to na pewno wezmę, choćby dla przekonania się, czy ta historia do mnie trafi. 🙂

  3. Sporo tego autora w blogach, wiec może i ja sięgnę, zawłaszcza, że mówisz o nietypowości tego kryminału, a ja lubię jak dzieje się coś więcej oprócz morderstwa i śledztwa.:)

  4. Edith – tak skandynawskie kryminały naprawdę podbijają serca czytelników;
    Imantra – tej wojny tak wiele nie ma, chociaż na początku powieści dość sporo, potem już mniej, ale to ważny w tej książce element;
    Clevea – Trzeba przyznać pisarzowi, że ma talent do „mieszania” wątków – różnorodności tu nie brak, myślę, że to literatura na wysokim poziomie, mnie bardzo się podoba.

    Pozdrawiam 🙂

  5. Ostatnio wzięło mnie na kryminały, horrory itp. Może to jest coś dla mnie:p

  6. Mary (2lewastrona)

    Czytałam tylko „Wybawiciela”. Niezły mam. W domu mam PIerwszy śnieg. Jakos nie chce mi sie czytac od początku, bo musiałabym wszystkie częsci wcześniejsze kupić 🙂 w bibl nie ma niestety.

  7. Mary (2lewastrona)

    ‚niezły był” miało być, a nie „niezły mam”. mózgoczaszka mi dymi dzisiaj 😉

  8. Ja właśnie zaczęłam od końca, bo najpierw przeczytałam „Pierwszy śnieg” – a to ostatnia, która wyszła. Jednak dobrze czytać po kolei. Chętnie pożyczę, udało mi się skompletować i jak tylko przeczytam dwie kolejne, to nie ma sprawy – może na zimę?
    Pozdrawiam.

  9. Mary (2lewastrona)

    Beatrix
    pomyślę. bo stosy moje poki co zamiast się zmniejszac to sie zwiekszaja… ale dzieki za prpozycje. jak cos to dam znac 🙂

  10. Rozumiem, moje stosy też rosną – ok, jakby coś, to nie ma sprawy.

Skomentuj

