„Pięć ćwiartek pomarańczy” Joanne Harris

Piękna powieść o tragicznym życiu pewnej francuskiej rodziny. W czasie wojny, gdy we wsi stacjonują Niemcy poznajemy rodzinę Dartigen, ojciec ginie, a matka zajmuje się wychowaniem trojga rodzeństwa – dwóch córek i syna. Jest to kobieta, która cierpi na straszne bóle głowy i ma jakieś zaburzenia psychiczne. Dzieci zaprzyjaźniają się z jednym z Niemców – Thomasem Leibnizem i donoszą mu na różnych mieszkańców wsi, za co otrzymują podarunki – kawę, czekoladę, kolorowe gazety. Mieszkańcy w dziwny sposób znikają, ale dzieci nie dopuszczają do siebie myśli, że może to mieć związek z ich „działalnością”. Cała ta fascynacja Thomasem kończy się dla rodziny i mieszkańców tragicznie. I dla niego również.

Jednak, gdy poznajemy główną bohaterkę – Framboise ( jedną z sióstr), jest ona już starszą kobietą, wdową, posiadającą dwie dorosłe córki i wnuki. Pewnego dnia wraca do swej rodzinnej wsi i ma nadzieję, że nikt nie rozpozna w niej dawnej mieszkanki. Udaje jej się nawet otworzyć restaurację ze wspaniałą kuchnią – według przepisów jej matki. Niestety pojawiają się kłopoty, Framboise musi odtworzyć sobie koszmarną przeszłość, przypomnieć szczegóły tragicznych losów, a potem postanawia stawić im czoło. Cały czas wspiera ją przyjaciel z dzieciństwa – Paul, który również posiada swoje tajemnice i który wie, kim jest Framboise.

Jest to książka o ogromnej potrzebie wymazania przeszłości, która prześladuje człowieka, o popełnionych błędach, które przyniosły tragiczne skutki, o których chce się zapomnieć, ale nic z tego nie wychodzi. Wspomnienia powracają po wielu, wielu latach i upominają się o swoje miejsce w ludzkiej pamięci.

Książka bardzo mi się podobała, o tym jak łatwo zniszczyć życie drugiemu człowiekowi, o odwadze przyznania się do popełnionych, ogromnych błędów.

Moja ocena 5/6

9 responses to “„Pięć ćwiartek pomarańczy” Joanne Harris

  1. Zapowiada się ciekawie ;-))

  2. Bardzo interesująca po Twoim opisie. Bardzo mało książek przeczytałam jeśli chodzi o takie klimaty i tematy. Zdecydowanie po nią sięgnę. 😉

  3. Książki J.Harris są napisane bardzo łagodnym językiem, dotyczą różnych, trudnych relacji rodzinnych, ale opisywanych bez dramatyzmu i przesady. Polecam też „Świat w ziarnku piasku”.

  4. Myślę, że w przyszłości sięgnę po nią 🙂

  5. Czytałem!

    bardzo dawno, po Czekoladzie. Nie spodobała mi się aż tak bardzo, jak tamta książka. W gruncie rzeczy nawet nie pamiętam dobrze fabuły. 😦

    Ale czytałem 🙂

  6. Czytałam. Zabrałam się za to zaraz po ‚Czekoladzie’ i zbiorze opowiadań ‚W tańcu’. Jak dotąd jest to chyba moja ulubiona książka tej autorki 🙂

  7. Ja jeszcze nie czytałam „Czekolady”, ale książki J.Harris bardzo mi się podobają.

  8. Są po prostu smakowite i napisane z rozmysłem 🙂 ‚Czekoladę’ naprawdę warto, chociaż jest zupełnie inna niż film, ale z kontynuacją jest już niestety trochę gorzej :/

  9. Zapowiada się interesująco. To chyba jedna z tych książek, w których tak bardzo lubię się zagłębiać 😉

Skomentuj

