„Kwiat Śniegu i sekretny wachlarz” Lisa See

„Kwiat śniegu i sekretny wachlarz” opowiada historię przyjaźni dwóch dziewczynek, potem kobiet, które stają się tzw. zaprzysiężonymi siostrami. Stało się tak dzięki zgodności ośmiu znaków. Między innymi dziewczynki urodziły się tego samego roku, dnia, o tej samej godzinie. Lilia pochodzi z dobrej, lecz biednej rodziny. Żyje w przeświadczeniu, że jej nowa siostra ma bogaty dom, wspaniałych rodziców i m.in. dlatego zawsze przebywa w jej domu rodzinnym, a nigdy nie zaprasza jej do siebie. Prawda jednak okazuje się zupełnie inna. Ojciec Kwiatu Śniegu jest nałogowym palaczem opium i ona wraz z matką żyją w ubóstwie. Przez całą powieść kobiety spotykają się, nawet po wyjściu za mąż Lilia po kryjomu odwiedzą swą przyjaciółkę – po kryjomu, bo Kwiat Śniegu wyszła za rzeźnika – mężczyznę o brudnym zajęciu i tym samym spadła bardzo nisko w chińskiej hierarchii. Niestety nieporozumienie powoduje, iż przyjaciółki rozdzielają się w i przyjdzie im się spotkać dopiero w obliczu strasznej śmierci jednej z nich.

W powieści rządzi tradycja i góruje nad ludzkim rozumem i uczuciami. Matki okrutne są wobec córek, mężowie wobec żon, teściowie wobec synowych lub wdów.

Dwa cytaty:

„Wyszłaś za mąż (…) Przeprowadziłaś się do innej wioski. Twoja teściowa jest okrutna, mąż wcale o ciebie nie dba. (…) Wszyscy zgadzają się na to i podporządkowują temu prawu. Możesz płakać i błagać, żeby wrócić do domu, a my możemy rozpaczać z powodu rozstania z tobą, lecz nie mamy wyboru, ani ty, ani my. Znasz przecież powiedzenie: „Jeżeli córka nie wyjdzie za mąż, nie ma żadnej wartości(…)” – I mogę dodać od siebie „jeśli nie urodzi synów też jest nikim”. Bo drugi cytat brzmi:

„Mój mąż powtarza, że lepiej jest mieć psa niż córkę…”

Bez komentarza.

Moja ocena powieści 5/6

2 responses to “„Kwiat Śniegu i sekretny wachlarz” Lisa See

  1. „Kwiat Śniegu i sekretny wachlarz” stoi już od jakiegoś czasu na mojej półce i czeka na przeczytanie, myślę, że zabiorę się za tę książkę w najbliższym czasie ;). Widzę, że wysoko ją oceniłaś, mam nadzieję, że mi też się spodoba. Pozdrawiam, Magda

    • Książką, którą pierwszą przeczytałam Lisy See była „Miłość Peonii”. Dla mnie absolutnie niesamowita, chociaż na wielu blogach czytałam o niej krytyczne uwagi. Powieść „Kwiat Śniegu i sekretny wachlarz” również bardzo mi się podobała, polecam. I również pozdrawiam.

Skomentuj

