„Gawędziarz” Mario Vargas Llosa

„Gawędziarz” to historia amazońskiego plemienia Macziguengów, wędrujących ludzi. Pisarz przedstawia swój kraj – Peru, ale z tej „dziewiczej strony”. „(…) niebywale wysokie drzewa, gładkie laguny, nieodmiennie płynące rzeki – przywodziły na myśl świat dopiero co stworzony, nieskalany obecnością człowieka, roślinny i zwierzęcy raj. (…) To też było Peru i fakt ten dopiero wówczas zaczął docierać w pełni do mojej świadomości; świat jeszcze nieujarzmiony, epoka kamienia, kultury magiczno – religijne, czyli zaranie dziejów ludzkości.”

Gawędziarz to wręcz baśniowa istota – opowiadacz, który snuje historie, wyjaśnia zjawiska przyrody w nieprawdopodobny sposób, ale wszyscy wierzą w to co mówi i czują do niego niezwykły szacunek. Główny bohater, zafascynowany plemieniem Macziguengów, a szczególnie postacią gawędziarza szuka informacji, aż w końcu wyrusza na wyprawę do amazońskiej dżungli.

Nie jest to mój ulubiony typ powieści, choć bardzo cenię Llosę. Tematyka jednak taka dokumentalna, podróżnicza nie jest mi szczególnie bliska. Niemniej jednak książka na pewno jest wartościowa. Szczególnie podobały mi się opowieści gawędziarza – są to przepiękne legendy.

Moja ocena 4/6

One response to “„Gawędziarz” Mario Vargas Llosa

  1. Czytałam wiele dobrych recenzji książek tego autora, ale samej nie udało mi się przebrnąć przez „Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki” i mój zapał nieco osłabł.

    Pozdrawiam serdecznie 🙂

Skomentuj

